negm-elgeel
عزيزى زائر منتدى نجم الجيل نتمنى لك قضاء اسعد وقت فى المنتدى اذا كنت غير مسجل فنحن نتشرف بأنضمامك الينا واذا كنت عضو فعليك بالدخول


negm-elgeel

لا نقول أننا الافضل ولكن نسعى لتحقيق ذلك
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 دعوه امل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
اسيره قلبي

avatar

الديانة : مسلم
الدوله : مصر
الجنس : انثى
عدد المساهمات : 65
تاريخ التسجيل : 06/01/2010
المزاج : سكر زياده

مُساهمةموضوع: دعوه امل   السبت مارس 13, 2010 12:00 pm

الامل,يعني ايه الامل؟ الامل معناه الثقه في بكره والتفاؤل يعني حب الحباه والتشويق ليها , لكن في بعض الاوقات الامل بيروح من الانسان , فوقتها بيعيش الانسان في عزله عن الي حوليه , لائنه بيشوف الناس كلها عندها مستقبل بتعيش عشان تحققه الا هو , فا بيبتعد عن العالم الخارجي وبيختفي, فالازم نعرف , او نتعلم ان الامل موجود مع كل نفس الانسان بيتنفسوه, بتكون روحه لسه موجوده فيه ممكن بنسبالوه هو اكنها ماتت , بس في الحقيقه هيه لسه موجوده فيه معناه ان ربنا لسه مئذنش انوه يخلص عمروه معناه انوه لسه فيه امل في الحياه انوه يحقق الي بيتمناه , فا ربنا بيخلق لكل انسان هدف في الحياه , ومطلوب منه انوه يسعي عشان يحققه ممكن الهدف ده ميكونش واضح ليه في بدايه حياتوه , لكن ربنا بيقدر وبيسبب الاسباب انه تحصل حاجه تبين وتوضح ليه هدفوه , فا مع كل باب بيتقفل بيتفتح باب جديد وزي ما المثل بيقول (ما ضاقت الا ما فرجت )وايضا الحكمه الي بيتقول ( ضاقت ولما استحكمت حلقتها فرجت وظننتوها لم تفرج) ودول لازم يعملونا حاجه , ان الانسان لما تقفل معاه اوي لازم يكون عندوه امل , ان ربنا مخبيلوه حاجه كويسه , وممكن ع اد ايمانوه ربنا بيديلوه امتحان عشان يتعلم الصبر , ويرجع لربنا لو كان بعد عنوه , فكل انسان ضاعت منه حاجه , او الدنيا اتقفلت اوي معاه ميستسلمش ابدا , ويجاهد لاءبعد الحدود لحد ما يوصل للشئ الي يخليه راضي عن نفسوه , ونتعلم انوه مش الموت الي بيموت الانسان ,الموت بيموت جسد بس, لائن ذكري الانسان هيه الي بتحيه وحب الناس وبيفضل عايش جواهم وكل مره يتذكره اسموه, بيفتكروه الناس ويترحموه عاليه, فكده دعوه لكل انسان انوه يفعل الخير وكل شئ جميل يخلينا راضين عن نفسناويكتر حب الناس لينا , ونعرف انوه وقت ما ربنا بيرضي ع الانسان بيخلي عباده كلهم راضين عنه , ولو هتتكلموه عن التشائم , انا اكتر واحده كنت متشائمه اوي من بكره وخايفه منه ومش عارفه هيحصل ايه وكل ما افكر في المستقبل بيجيلي اكتئاب, لحد ما زهقت من نفسي وقررت مش افكر في بكره واعيش يوم بيوموه بحلوه , ووحشه , فكل واحد يدور ع مزتوه الي فيه وينميها وهيه ديه هتكون الامل الي هتعيش عشان تكبره وكل الناس تعرفوه , وانا لقيت نفسي بحب الكتابه وبحس براحه نفسيه لما بكتب , وانتوه كمان شوفوه الحاجه الي بيتحبوها وتكون مناسبه لشخصيتكوه , ونموها وخاليها مزيتكوه............./معلش وقت ما بدي مثل بديه ع نفسي عشان ديه الحاجه الي اعرفها وواثقه منها . وانتوه كمان دوره ع نفسكوه وثقكوه في قدراتكوه ومتخلوش حد يحبطكوه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جنرال الحب
مشرف قسم خواطر وشعر
مشرف قسم خواطر وشعر
avatar

الدوله : مصر
الجنس : ذكر
الابراج الابراج : السرطان
عدد المساهمات : 608
تاريخ التسجيل : 30/12/2009
المزاج : فرحاان

مُساهمةموضوع: رد: دعوه امل   الأربعاء مارس 17, 2010 10:13 am

بـصــراحـة موضوع مميز جدا جدا ورـائـع جدا

تســلم الايادي اسـيرة قـلبي وتوبيكاتك كلها جيدا جدل

تـقـبلي مروري

________________________________________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اسيره قلبي

avatar

الديانة : مسلم
الدوله : مصر
الجنس : انثى
عدد المساهمات : 65
تاريخ التسجيل : 06/01/2010
المزاج : سكر زياده

مُساهمةموضوع: رد: دعوه امل   الخميس مارس 18, 2010 3:34 am

شكرا لائنك الي خليتوه مميز بمرورك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
دعوه امل
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
negm-elgeel  :: نكت وخواطر وشعر نجم الجيل :: خواطر وشعر-
انتقل الى: